De Poon Hill trek - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jeu en Bertie Goossen - WaarBenJij.nu De Poon Hill trek - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jeu en Bertie Goossen - WaarBenJij.nu

De Poon Hill trek

Door: Jeu

Blijf op de hoogte en volg Jeu en Bertie

20 Mei 2017 | Nepal, Pokhara

Dag 1

We worden om 8 uur opgehaald bij het hotel en na een autorit van ruim anderhalf uur - met fotostop onderweg - komen we aan in Nayapul. Na enige plichtplegingen gaan we om 10 uur samen met de gids en een drager op pad. Bij de start zitten we op 1070 meter hoogte en de eerste etappe zal leiden naar Ullesi dat op bijna 2100 meter ligt.

Het is al behoorlijk warm, de temperatuur stijgt naar meer dan 30 graden. Volgens de gids is vandaag gelijk de zwaarste dag met 7 uur lopen waaronder veel klimwerk. Om half 12 wordt al gestopt voor de lunch. We vinden het helemaal niet erg.

Helaas nemen de darmproblemen voor ons beiden toe (we slikken al tabletten hiervoor) en Bertie kampt daarnaast ook nog met behoorlijke maagproblemen. Ik kan nog wel wat eten, maar Bertie nauwelijks en dit voorspelt niet veel goeds.

Gids Rupak blijkt overigens 35 jaar oud en afkomstig uit Kathmandu te zijn. Dit is zijn laatste trek van het seizoen omdat hierna de moessonperiode begint. In de loop van de trek vertelt hij ons dat hij bij de aardbeving in 2015 zijn oudste zoon heeft verloren. De feitelijke aardbeving had zijn gezin van 4 personen nog overleefd, maar toen zijn zoontje de volgende dag met een vriendje buiten aan het spelen was, kwam er een naschok waardoor een hek omviel bovenop hem. Hij is naar het ziekenhuis gebracht en lag op de ic toen dit als gevolg van nog meer naschokken moest worden ontruimd. Zijn zoontje is vervolgens in een ambulance gelegd, maar heeft deze verplaatsing helaas niet overleefd. Hoeveel pech kun je hebben. Rupak is nu volop bezig met het bouwen van een nieuw huis, maar dit gaat ook niet zonder slag of stoot. Tijdens de trek krijgt hij het bericht dat de bank de financieringsafspraken heeft gewijzigd wat hem nogal in de problemen brengt. Hij blijft echter optimistisch.

Ook na de lunch gaat de route aanvankelijk op en neer, maar het venijn zit duidelijk in de staart. Het laatste gedeelte wordt namelijk pas echt klimmen: 3667 treden omhoog en deze zijn niet bepaald gelijk. We gaan er 3,5 uur over doen en Bertie zit helemaal stuk (Ik heb me ook wel eens beter gevoeld).
We zijn heel blij als we uiteindelijk Ullesi hebben bereikt, dat volgens de gids 'omhoog' betekent. Nou dat hebben we geweten!
We liggen in een zeer eenvoudige lodge met gelukkig een eigen wasruimte en warm water. De douche doet goed en na het eten hebben we maar één behoefte: slapen!

• 20 Mei 2017 - 11:24

Til:

Nou ,dat is afzien.Ik maak me toch wel zorgen om Bertie met haar maag èn darmontregeling,zeker als je zo'n trek moet volbrengen zonder veel voedsel waar je kracht door krijgt.Hopelijk gaat 't snel beter met je(jullie).

• 20 Mei 2017 - 20:18

Kitty:

Heeee sportievelingen! Petje af!!Ik ben ook wel verre reizen gewend, maar dit....
    ik hoop dat jullie snel herstellen je hebt geen andere keus ,dus gewoon verder en genieten van mooie natuur, vriendelijke mensen het "andere"eten! Een hele belevenis, die jullie niet snel zullen vergeten.
    Heel leuk, het reisverslag, zo leven we een beetje mee met jullie ;-)
    lieve groetjes .....zet jullie beste beentje voor, dan lukt het wel!

• 21 Mei 2017 - 18:57

Marlies:

Petje af voor jullie en zeker voor Bertie. Ik hoop dat de problemen snel over zijn.

Wat een schitterende foto's en wat een uitzicht hebben jullie.

Veel liefs