Even uitblazen in Bandipur - Reisverslag uit Bandipur, Nepal van Jeu en Bertie Goossen - WaarBenJij.nu Even uitblazen in Bandipur - Reisverslag uit Bandipur, Nepal van Jeu en Bertie Goossen - WaarBenJij.nu

Even uitblazen in Bandipur

Door: Jeu

Blijf op de hoogte en volg Jeu en Bertie

15 Mei 2017 | Nepal, Bandipur

De autorit van Bhaktapur naar Bandipur neemt 6 à 7 uur in beslag, dus wordt er onderweg getankt en geluncht. Bij het 'tankstation' (Ik kan niet precies ontdekken waar ze nu de benzine vandaan halen) zien we tot onze verrassing Asis terug. Hij is met 2 Nederlandse stellen onderweg naar zijn volgende Poon Hill Trek en begroet ons als oude vrienden die hij al een tijdje niet meer gezien heeft. Hartstikke leuk. Ook op de lunchplek zien we hem weer. We lunchen overigens bij een Tibetaanse familie die bij de aardbeving alles is kwijtgeraakt en nu opnieuw is begonnen met een soort van wegrestaurant. We hebben daar ook nog de gelegenheid om de omgeving wat te verkennen en stuiten op onze eerste, wat langere hangbrug. Ik vind het maar een akelig beweeglijk geval - ook door de wind die over het water blaast - maar waag me er toch een eindje op. Hierna vervolgen we onze weg en begint het een beetje te regenen. Dit blijkt echter maar van korte duur te zijn. Hoewel je de hele tijd maar wat zit rond te kijken, kan een lange autorit heel vermoeiend zijn en dit in combinatie met onze eerste darmproblemen doet ons besluiten het in Bandipur rustig(er) aan te doen.

Bandipur is een rustig, vriendelijk ogend bergdorpje dat op 1030 meter hoogte ligt en waarvan het grootste gedeelte alleen te voet te bereiken is. Ook hier zijn de gebouwen heel erg mooi versierd met houtsnijwerk. We logeren in de Bandipur Old Inn waar we ook dineren. Het wordt dal bhat, het typische nepalese gerecht.

De volgende ochtend gaan we de omgeving wat verkennen. In deze bergachtige omgeving gaat het dan al gauw op en af en in de volle zon betekent dit toch redelijk afzien. We zien het maar als een goede training voor de trek. Als beloning krijgen we een prachtig uitzicht over de omgeving, terwijl zich in de verte het Anapurna gebergte begint af te tekenen. Dat gaan we later van veel dichterbij bekijken.

Terug in het dorp is er opeens heel veel leven. Onze eerste gedachte is dat er weer een festival gehouden wordt. Maar het blijkt een bijeenkomst van de maoïstische partij van Nepal te zijn die voor de naderende verkiezingen op stemmenjacht is. We begrijpen dat er in Nepal voor het eerst in 19 jaar verkiezingen zijn op een landelijke schaal.
We brengen nog wat tijd door op een terrasje om naar het schouwspel te kijken en eten ondertussen wat. Daarna wandelen we terug naar het hotel en pakken we alvast onze spullen zoveel mogelijk in. Morgen gaan we namelijk al vrij vroeg naar Pokhara.

• 15 Mei 2017 - 12:09

Mieke:

Wat een brug zeg! Genieten zo'n mooi uitzicht :)

• 15 Mei 2017 - 14:56

Til:

Goed dat jullie eerst "uitgeblazen"hebben voordat jullie verder trekken naar Pokhara.Jullie hebben nu de helft erop zitten.Wordt nog intensief genoeg.Geniet er maar van !

• 15 Mei 2017 - 15:30

Ellie :

Prachtig om dat zo te lezen in de bus naar Urk, voor 'n weekje. Geniet van alles om jullie heen en geef de ogen de kost!! Heel veel groetjes!!! Wiel en Eie

• 16 Mei 2017 - 00:32

Marlies:

mooie foto's maar wie heeft er zo geknoeid met de rijst?